Saturday 24 February 2018

DIARI AZZAHRA : TRAUMA SELEPAS BERSALIN ANAK SULONG

Assalamualaikum dan selamat malam.

Selamat berhujung minggu.

Ini kisah pagi tadi.

Bila dah ada anak sorang.. mak cik pak cik, anak-beranak bawang tanya.

Bila lagi nak ada adik??

Wow!

Azzahra baru nak masuk 6 bulan, dorang dah request adik pulak.

Dasyat betul lah orang-orang kita nie.

Perut pun masih buncit, belum kempis.

Bekas luka masih terasa ngilu. Stretch mark masih bersisa.

Kalau saya ni, jenis yang bertindak balas. Mahu ku ceramah mak-pak bawang semua.

I'm caesar, ok.

Tolong lah doakan yang baik-baik.

Memang mempunyai anak itu suatu yang baik. Tapi, tengok masa dan keadaan lah nak bertanya.

I'm trauma.

Trauma bersalin belum hilang.

Trauma induce.

Trauma emergency caesarean.

Setiap malam terngiang-ngiang dengar nurse menyebut nama sesama kumpulan duty dorang "Sakinah Mat Said, LSCS, Fetal Distress (dengar Distress membuatkan diri makin stress).." bersama term-term yang ku tak faham.

Nasib lah, masa kat wad saya duk dekat dengan meja kaunter dan file.

So, every report ku terdengar tanpa sengaja sebab namaku yang tersenarai.

Stress taw duk hospital goverment nie.

Kena makan B Complex, Ostematrix dan SR Vita C extra dose.

Hahaha.

Seriusly, pengalaman bersalin anak sulong sangat mencabar sebab tiada pengalaman.

Kepada mommies yang first time tue, sila siap siaga jiwa raga, mental dan supplement during your confinement.

Jom! order Set Lengkap Ibu Bersalin,Berpantang dan Menyusu dengan saya segera.

WhatsApp (SAKINAH - 019 916 4276) sebelum anda tertekan macam saya.

Untuk makluman anda, saya akui semasa di wad saya tak consistent makan suplemen sebab terlalu stress fikirkan anak dan lupa suplemen dalam drawer.

Itu pun, pagi je saya sempat shake ESP, telan semua vitamin sessi pagi kecuali yang herba (berhenti ambil herba sementara baby jaundice).

Tengah hari, petang malam memang lupa bila kena jaga baby sorang-sorang.

Pesanan saya, jangan biarkan anda jadi seperti saya.

Ok.

Belajar dari pengalaman.

Semoga mommies semua dipermudahkan urusan mengandung, bersalin, berpantang dan menyusukan anak anda sehingga 2 tahun.

Sekian, wassalam.
Salam Sayang, Salam Bahagia.

"Think Positive & Keep Smiling, I'M Happy Working-At-Home-Mom."
Ingin menjana pendapatan 3, 4, 5 angka sebulan dengan hanya duduk di rumah? 
Hubungi Miss Sakinah
019-916 4276 [ Call, SMS, WhatsApp, Telegram ]
sakinahmatsaid@gmail.com

No comments:

Post a Comment